Student besmet met open tuberculose

Een student van de Nijmeegse Radboud Universiteit is besmet geraakt met open tuberculose (tbc). Dat meldt dagblad de Gelderlander vandaag.

Enkele mensen in de omgeving van de besmette student hebben daardoor de niet-besmettelijke variant van deze bacteriele longinfectie opgelopen. Dat betekent dat zolang er geen ziekteverschijnselen zijn, ze geen mensen kunnen besmetten. Dat heeft de universiteit bekend gemaakt.

De GGD wil de komende dagen nog ongeveer zestig kennissen en medestudenten testen op een eventuele tbc-besmetting. De student die de opleiding culturele antroplogie volgt, heeft de besmetting waarschijnlijk opgelopen in het buitenland. De longziekte werd in mei bij hem vastgesteld, maar mogelijk was hij al in november besmet geraakt. Tuberculose komt veel voor in ontwikkelingslanden en is daar een belangrijke doodsoorzaak. Een infectie kan met een eenvoudige antibioticakuur worden bestreden. (CB)