Verbraak: ‘BaMa degradatie voor het hbo’

Nederland zit in de ‘spagaat van het binaire stelsel’: het strikte onderscheid tussen universiteiten en hogescholen. Daardoor wordt de hbo-studenten met de BaMa-structuur ‘de waardering onthouden in de vorm van relevante titulatuur’. Dat zegt Fontys-voorzitter Norbert Verbraak in een terugblik op een half jaar waarnemend voorzitterschap van de HBO-raad.
In een interview op de website Scienceguide noemt hij de BaMa-structuur in Nederland ‘een degradatie met een staatsstempel’. ‘Regelrecht schande’ vindt hij dat.
Verbraak zet zich af tegen de verwijten dat het hbo aan ‘academic drift’ zou lijden. Hij stelt daartegenover dat het beroepsonderwijs consequent tot het bovenste kwalitatieve niveau moet worden uitgebouwd. Dan verdwijnt die ‘academic drift’ vanzelf.

Fontys Hogescholen, waar Verbraak bestuursvoorzitter is, baarde de afgelopen weken opzien met een wervingscampagne voor hbo-promovendi. Diverse universiteiten reageerden gebeten op het initiatief. (FG)

Lees hier het hele interview op Scienceguide.