Watervergiftiging na ontgroening

Bij de Groningse studentenvereniging Albertus Magnus is een student buiten bewustzijn geraakt, nadat hij tijdens een ontgroeningsspelletje te veel water had gedronken.
In het Algemeen Dagblad zegt de student: ‘Steeds als ik een rondje van het spel verloor, moest ik een glas water in één keer leegdrinken. Ik geloof dat ik een liter of zes heb gehad, maar precies weet ik dat niet meer.’ Hij werd onwel, belandde op de intensive care en is anderhalve dag buiten westen geweest.
‘We gaan de zaak onderzoeken’, zegt een woordvoerder van de politie desgevraagd. ‘We moeten bekijken of er inderdaad een ontgroening aan vooraf is gegaan en of er sprake is van een strafbaar feit. Bovendien weten we niet of de student aangifte zal doen.’

Wie te veel water drinkt, kan de natriumbalans in zijn lichaam verstoren. Watervergiftiging (hyponatremia) komt in de praktijk vrijwel alleen voor bij atleten die tijdens een wedstrijd veel zweten en daarna in één keer liters water drinken.

Met of zonder alcohol, ontgroenen blijft kennelijk riskant. Anna van Griethuysen, praeses van de Landelijke Kamer Van Verenigingen wil er weinig over kwijt: ‘Wij gaan er vanuit dat de verenigingen goede regels hanteren.’
De Rijksuniversiteit Groningen, die beurzen verstrekt aan de bestuursleden van Albertus Magnus, heeft vanmiddag een gesprek met het bestuur en wil voor die tijd niet reageren. Ook de vereniging zelf was nog niet bereikbaar voor commentaar. (BB/HOP)