‘Www.injeholland.nl is een hate site’

De website www.injeholland.nl moet verboden worden, vindt de Hogeschool Inholland. Onzin, zegt de Landelijke Studentenvakbond. Over twee weken doet de rechter uitspraak in het kort geding dat gisteren diende.

Op de populaire protestsite, die gemiddeld duizend bezoekers per dag trekt, staan kritische nieuwsberichten over Inholland. Er is een forum waar bezoekers anoniem hun gal kunnen spuwen. Een van hen was zo boos dat hij Al-Qaeda opriep om een aanslag op de hogeschool te plegen.
Www.injeholland.nl is een hate site, concludeert de hogeschool, die bovendien de naam eist van degene die tot de aanslag heeft opgeroepen.
Maar volgens de LSVb, die de maker juridisch steunt, valt de oproep aan Al-Qaeda onder sarcasme en studentenhumor. Vice-voorzitter Gijs van Dijk: ‘De site is een platform voor studenten die discussiëren over de kwaliteit van hun onderwijs. Collegevoorzitter Elbers en consorten hebben dictatoriale neigingen. Zij willen alle kritiek binnenskamers houden.’

Een ander argument van Inholland is dat de maker inbreuk maakt op het merkrecht van de hogeschool. Onzin, zegt Van Dijk. ‘De naam van de website verwijst natuurlijk naar Inholland, maar woorden als “in” en “Holland” mag iedereen gebruiken.’

De maker van de website was student toen hij in 2003 met de website begon. ‘Toen de hogeschool dreigde dat hij niet mocht afstuderen als hij ermee doorging, hield hij er mee op’, zegt Van Dijk. ‘Na zijn afstuderen heeft hij de website weer opgezet.’ (BB/HOP)