Geen eerstejaars bij M2 en Chemische Technologie

De Academie voor Technologie en Management (ATM) laat in september bij twee opleidingen geen eerstejaarsgroep van start gaan wegens te weinig belangstelling. De drie aanmelders voor de opleiding Milieugerichte Materiaaltechnologie (M2) in Tilburg en de zeven aanmelders voor de voltijdopleiding Chemische Technologie in Breda moeten naar een alternatief uitzien.
Dat heeft de Raad van Bestuur besloten in overleg met de directie van de ATM. De aanmelders krijgen een brief en worden bovendien telefonisch benaderd. Vanmorgen zijn de medewerkers van de academie geïnformeerd.
Directeur Ido Verduin van de ATM benadrukt dat de beslissing niet het einde van de twee opleidingen betekent. ‘Met de duale opleiding Chemische Technologie bijvoorbeeld gaan we gewoon door, net als met de instroom van mbo en vwo in het tweede jaar. In september bekijken we wat we volgend jaar met de werving van eerstejaars doen.’

Technische opleidingen aan universiteiten en hogescholen hebben al jaren te maken met een teruglopende belangstelling. De Avans-opleidingen zijn daarop geen uitzondering. Ook de andere drie ATM-opleidingen, Werktuigbouwkunde, Electrotechniek en Technische Bedrijfskunde hebben daar last van. Zij krijgen echter nog genoeg studenten binnen om door te draaien.
Bij Chemische Technologie en Milieugerichte Materiaalkunde (enige in Nederland) is de instroom te klein. De academie gaat uit van een minimum van ongeveer twintig studenten om een volwaardige eerstejaarsgroep te formeren. (FG)