Kunststudenten moeten kraakpanden ontruimen

De kunststudenten die galeries hebben ingericht in de gekraakte panden aan de Leeghwaterlaan in Den Bosch moeten zo snel mogelijk de boel ontruimen. Dat heeft de rechter bepaald in een kort geding dat de eigenaar tegen de krakers had aangespannen.

‘We passen niet in het straatbeeld van het Paleiskwartier’, zegt Merijn, derdejaarsstudent Beeldende Kunst in Den Bosch. In maart zijn de benedenverdiepingen van het appartementencomplex in het Paleiskwartier gekraakt. Sinds de bouw zijn de ruimtes nooit verhuurd of verkocht. De benedenverdiepingen waren eigenlijk bedoeld voor winkels en kantoren. Sinds maart zijn er galeries gevestigd, waar studenten van de kunstacademie in Den Bosch exposeerden. In totaal hadden zes studenten, niet alleen van de kunstacademie, onderdak gevonden in de ruimtes.

Merijn woont niet in het pand, maar gebruikt de grote ruimtes voor exposities van Platform Palac . Het platform, dat is opgezet door kunststudenten, was net begonnen met exposities in de gekraakte panden. Het wil studenten een plek bieden om ook buiten de school tentoonstellingen te organiseren, omdat volgens het platform studenten te veel binnen de schoolmuren bewegen. Merijn vindt het een zielige vertoning van de eigenaar. ‘Hij doet er niets mee en de panden staan al langer dan een jaar leeg.’

De bewoners weten nog niet precies wanneer ze er uit moeten. Ze wachten nog op de deurwaarder. Als die komt moeten ze er binnen vierentwintig uur uit zijn. De krakers en het platform zijn van plan om samen met mensen, die tegen de sloop van de wijk Boschveldt zijn, een actie op poten te zetten. Ze willen de straat afzetten en flyers uitdelen. (CB)