Studenten MER slaan brug tussen kunstenaars en bedrijven

Kunstenaars en bedrijven maken veel te weinig gebruik van elkaar. Daarom bedacht Maria van Avendonk, tweedejaars deeltijdstudent Management, Economie & Recht (MER) in Den Bosch, Artwell, een bedrijf dat hen bij elkaar moet brengen.
Ze doen veel te weinig samen, vindt Maria van Avendonk. ‘Terwijl er heel veel potentieel is. Het is doodzonde dat daar geen gebruik van wordt gemaakt.’ Ze is zelf grafisch ontwerper en is actief bij stichting Artots, een kunstenaarsinitiatief in Den Bosch. Door haar contacten weet ze dat kunstenaars best wat met bedrijven willen doen en visa versa, maar dat ze gewoon niet weten hoe ze met elkaar in contact moeten komen.
Ze is ze al een jaar bezig met het ontwikkelen van het bedrijf. Haar studiegenoten heeft ze bereid gevonden om er een project voor school van te maken. ‘Ze vinden het leuk, omdat het een echt bedrijf gaat worden’, zegt Avendonk. Samen met haar vier studiegenoten bedacht ze een bedrijf en alles wat daarbij hoort, zoals een ondernemingsplan.

Artwell moet een brug slaan tussen kunstenaars en bedrijven. Niet alleen voor het lenen en aankopen van kunstwerken kunnen bedrijven bij Artwell terecht, maar ook voor workshops of exposities van kunstenaars bij een symposium.
‘Bedrijven kunnen kunstenaars inschakelen om mee te denken over de manier waarop een nieuw product in de markt wordt gezet. Kunstenaars denken net iets anders dan een bedrijf. Ze hebben een associatief denkvermogen waardoor originele ideeën ontstaan.’
Ook is het de bedoeling dat Artwell verschillende ruimtes gaat aanbieden waar bedrijven iets kunnen doen, bijvoorbeeld de Melkfabriek. Het bedrijf zorgt dan voor de ruimte, de catering en een kunstenaar die bijvoorbeeld een workshop houdt of een lezing geeft.

Openingsproject van Artwell is kunstenaar Isidoor Wens uit Den Bosch. ‘Hij is proefkonijn. Mensen kunnen een kijkje nemen in het leven van deze beeldhouwer.’ Tot 31 juli kunnen ze een afspraak met hem maken om bij hem op bezoek te gaan, een expositie te bekijken of een hapje eten. Op zijn website www.artots.nl/isidoor is te zien op welke dagen en uren hij al bezet is. Verder is er een foto-expositie van Isidoor. ‘The beauty of a gesture’ is te zien in Artwell aan de Zuid Willemsvaart 136A. (CB)