Avans Tilburg bij hekkensluiters Keuzegids-onderzoek

De studenten van Avans Hogeschool in Tilburg zijn niet tevredener dan hun mopperende collega’s bij InHolland. Dat blijkt uit het jaarlijkse CHOICE-onderzoek naar het oordeel van studenten over het gebodene.
In de ranglijst staan alle vestigingen van InHolland onderaan. Daartussen de Tilburgse vestiging van Avans, die vorig jaar nog in de middenmoot stond.
De twee andere Avans-vestigingen zijn niet veel van positie veranderd: ‘s-Hertogenbosch handhaaft zich goed in de voorste rijen en Breda staat net als vorig jaar iets onder het midden.
Wel is het meer dringen geworden aan de top: Windesheim en de Hogeschool Zuyd zijn Avans ‘s-Hertogenbosch met neuslengtes voorbijgestreefd. De laatste is daardoor haar eretitel ‘beste brede hogeschool’ kwijtgeraakt.

De slechte klasseringen van de InHolland-vestigingen zijn geen verrassing. Die instelling stond het afgelopen jaar zo zwaar onder kritiek van medewerkers en studenten, dat staatssecretaris Rutte de inspectie erop heeft afgestuurd.
Van de kleine hogescholen doet de NHTV in Breda het nog beter dan vorig jaar: die rukte op van de negende naar de vijfde plaats. Opvallend is de goede klassering van de TIO-hogeschool voor toerisme. De commerciële hogescholen werden dit jaar voor het eerst meegenomen in het onderzoek; daarvan belandde TIO op de zesde plaats van de ranglijst van 51 onderzochte hbo-instellingen.

Vandaag werd een deel van de uitkomsten gepubliceerd: de totalen per hbo-vestiging. Gegevens over de afzonderlijke opleidingen, bestemd voor de Keuzegids Hoger Onderwijs, volgen later. (FG)