Bol.com mag doorgaan met kortingsacties

De internet-boekenwinkel Bol.com mag, net als alle andere boekwinkels, vijf procent korting geven op studieboeken. Het beroep dat de internetwinkel tegen het Commissariaat voor de Media heeft ingesteld blijkt terecht.
Bol.com kreeg het deze week aan de stok met de het Commissariaat. Het bedrijf zou onvoldoende controleren of zijn klanten wel aan de gestelde voorwaarden voldoen en zich schuldig maken aan oneerlijke concurrentie. Bol ontkende de beschuldigingen – naar nu blijkt terecht. Het Commissariaat voor de Media moet de gemaakte aantijgingen weer inslikken.

Studenten kunnen sinds kort vijf procent korting krijgen op studieboeken en geluidsdragers voor studiedoeleinden. Dat heeft de Tweede Kamer bepaald.
Boekverkopers zijn minder enthousiast. Ze zijn niet van plan de kortingsmogelijkheid op grote schaal te promoten. Studenten moeten zelf het initiatief nemen om de korting te bemachtigen. In de boekhandel moeten ze kunnen aantonen dat ze staan ingeschreven bij een universitaire of hbo-opleiding. Bovendien moet het boek dat ze willen aanschaffen op de verplichte of aanbevolen literatuurlijst staan. (TdO/HOP)