Korting op studieboeken

Studenten kunnen voortaan vijf procent korting krijgen op studieboeken en geluidsdragers voor studiedoeleinden. Dat heeft de Tweede Kamer bepaald. De LSVb is blij met de maatregel.
Boekverkopers zijn minder enthousiast. Ze zijn niet van plan de kortingsmogelijkheid op grote schaal te promoten. Studenten moeten zelf het initiatief nemen om de korting te bemachtigen. Bovendien moeten ze in de boekhandel kunnen aantonen dat ze staan ingeschreven bij een universitaire of hbo-opleiding. Bovendien moet het boek dat ze willen aanschaffen op de verplichte of aanbevolen literatuurlijst staan.

LSVb-voorzitter Jonathan Mijs wil dat universiteiten en hogescholen hun studenten actief over de korting informeren. Studenten zijn jaarlijks veel geld kwijt aan studieboeken. Een kostenpost van vijfhonderd euro is geen uitzondering.

Inmiddels dreigt het Commissariaat voor de Media internetboekhandel Bol.com een fikse boete op te leggen. Het bedrijf zou onvoldoende controleren of zijn klanten wel aan de gestelde voorwaarden voldoen en zich schuldig maken aan oneerlijke concurrentie. In NRC-Handelsblad ontkent directeur Daniël Ropers de beschuldigingen. Hij zegt zich aan de afspraken te houden die gemaakt zijn tussen de branche, het ministerie en het commissariaat. ‘Daarbij werd al geconstateerd dat er geen waterdichte controle mogelijk zou zijn.’ De ontstane publiciteit leidt volgens hem alleen tot meer fraude. (TdO/HOP)