Nieuwe entree hogeschool Den Bosch

Twee forse draaideuren en twee majestueuze trappen, markeren de vernieuwde entree van Avans Hogeschool ‘s-Hertogenbosch. Fase één van de verbouwing is afgerond.

Nadat de gebruikers van het gebouw in Den Bosch wekenlang moesten omlopen via de kelder naar de achteringang, is vanaf gisteren de hoofdingang weer in gebruik genomen.
Door de lichtinval via de vides in de hal, die een doorkijk bieden tot het dak, oogt de ruimte veel lichter. ‘Dat is om de transparantie en openheid van het gebouw te benadrukken’, zegt bouwcoördinator Ton Vissers.

De trappen aan weerszijden van de ingang komen uit bij de entree van het toekomstige Leer- en Innovatiecentrum (LIC), waar onder meer honderden werkplekken voor studenten komen. Het LIC verrijst in het centrum van het gebouw en strekt zich uit van de eerste tot en met de derde verdieping. Vanachter de glazen wanden zijn de contouren van het LIC zichtbaar.

De tweede van de in totaal zes verbouwingsfases begint op maandag 5 september. In drie maanden worden de D-lobben (gangen) van de begane grond tot en met de derde verdieping aangepakt. De vernieuwde keuken en balie blijven in functie, maar het zitgedeelte van het restaurant verhuist maandag 29 augustus naar het atrium. In de derde fase worden de E-lobben verbouwd, waarna het LIC klaar is. ‘We gaan er vanuit dat het LIC op 1 april in gebruik kan worden genomen’, vertelt Vissers.

Omdat door de werkzaamheden een aantal lokalen niet bruikbaar zijn, heeft de hogeschool zestien lokalen gehuurd bij het Koning Willem I College op de Kooiersweg, zo’n tien minuten lopen vanaf de hogeschool. Waarschijnlijk zullen alle academies worden ingeroosterd op deze tijdelijke lesplaats.
Op woensdag 7 september vanaf 16.00 uur vindt er in het atrium een informatiebijeenkomst (met borrel) plaats over de verbouwing. Die is bedoeld voor zowel medewerkers als studenten. Er is een tentoonstelling ingericht met tekeningen en foto’s van de werkzaamheden. (GR)

Update: De informatiebijeenkomst is verzet van woensdag 7 september naar donderdag 8 september. Tijdstip en plaats blijven hetzelfde.

(Klik op foto’s voor vergroting.)