Recordaantal studenten heeft te veel bijverdiend

Ongeveer 9000 studenten moeten een deel van hun studiefinanciering terugbetalen omdat ze te veel hebben bijverdiend. Nooit eerder kregen zoveel studenten een terugvordering aan hun broek.

Een bijbaantje levert gewoonlijk geen problemen op, maar als studenten meer dan 10.000 euro per jaar verdienen, wordt het uitkijken. De belastingdienst controleert achteraf of iedere student zich aan die regel houdt. Wie te veel bijverdient, moet soms zijn volledige beurs terugbetalen, inclusief de OV-studentenkaart.
Beurzenverstrekker IB-Groep heeft geen sluitende verklaring voor het hoge aantal ’te rijke’ studenten. Met ‘februaristakers’ wil het wel eens misgaan, weet een woordvoerder. ‘Beginnende studenten die de verkeerde opleiding kiezen en hun opleiding voor 1 februari staken, hoeven hun prestatiebeurs niet terug te geven. Ze gaan de rest van het jaar vaak werken. Als ze dan in september weer aan een opleiding beginnen, is de kans groot dat ze te veel hebben bijverdiend. De belastingdienst controleert namelijk op kalenderjaar en niet op studiejaar.’

Overigens is niet bekend hoeveel geld de studenten samen moeten terugbetalen. (TdO/HOP)