Ritzen gelooft niet in leerrechten

Collegevoorzitter Jo Ritzen van de Universiteit Maastricht ziet niets in leerrechten. Dat heeft de voormalige minister van onderwijs in een interview met dagblad Trouw gezegd.
Ritzen denkt niet dat de huidige bekostiging – grotendeels gebaseerd op het aantal uitgereikte diploma’s – tot minder kwaliteit leidt omdat instellingen zo veel mogelijk studenten willen laten slagen. ‘Hoezo is de kwaliteit van het hoger onderwijs omlaag gegaan? Is er al eens een bedrijf geweest dat daarover klaagt?’, vraagt hij zich af.

Staatssecretaris Rutte verwacht dat leerrechten de student meer ruimte geven om naar een andere instelling over te stappen als de kwaliteit ondermaats is, maar Ritzen – minister van onderwijs van 1989 tot 1998 – gelooft daar niet in. ‘Studenten switchen niet. Dat hebben ze nooit gedaan.’ Hij noemt de suggestie dat van opleiding wisselen eenvoudiger wordt bovendien ‘flauwekul’.
Met de huidige diplomabonus doen instellingen volgens Ritzen juist meer hun best om studenten aan een bul te helpen. Wordt het systeem vervangen door leerrechten, dan is die prikkel weg. ‘Bij leerrechten gaat het erom dat studenten er zijn, niet of ze presteren.’

De beperking van de studieduur die Rutte voor ogen heeft – de duur van de opleiding plus twee jaar uitlooptijd – vindt de Maastrichtse bestuurder een verkeerde prikkel. Volgens hem moet je de snelle, succesvolle student financieel belonen in plaats van dat je de langzame student straft. De door hemzelf bedachte prestatiebeurs was een beter instrument, vindt Ritzen. (TdO/HOP)