Ruud Lubbers opent Lowlands University

Het Lowlands Festival in Biddinghuizen organiseert dit jaar als special de Lowlands University. Vrijdag aanstaande verricht Ruud Lubbers de aftrap met een college over globalisering.
Het lezingenprogramma in de zijlijn van het roemruchte popfestival is een initiatief van de Volkskrant en de politieke jongerenorganisatie Coolpolitics.
Behalve Lubbers treden vijf andere hoogleraren op. Popprofessor Tom ter Bogt behandelt het hoe en waarom van de popmuziek. Ronald Plasterk zoekt een antwoord op de vraag waarom wij op aarde zijn (‘Design of toeval?’). Wubbo Ockels droomt over de toekomst, natuurkundige Carlo Beenakker over reizen in de ruimte en Jelle Reumer, hoogleraar in de paleontologie, over de lust van voortplanting. (FG)