Studiebelasting Avans-opleidingen zeer divers

Hoeveel tijd besteedt een student van Avans Hogeschool rechtstreeks aan onderwijsactiviteiten? Dat verschilt nogal per opleiding.

Studeren aan de Academie voor Sociale Studies levert de meeste vrije tijd op, zo blijkt uit de cijfers van het landelijke CHOICE-onderzoek. Zij kunnen naar eigen zeggen toe met werkweken van 25 tot 30 uur.
Het drukst met de studie zijn de studenten van de Akademie voor Kunst & Vormgeving/St. Joost. Die hebben aan een veertigurige werkweek niet genoeg.
Op de voet gevolgd door techniekstudenten waarvan de meesten de veertig uur per week benaderen. De opleiding Werktuigbouwkunde in Den Bosch vergt zelfs 41,27 uur per week, zo geven de studenten zelf aan. Daarmee hebben ze van alle niet-kunststudenten de volste week van het hele hbo, zo werd eerder deze week al bekend.
Des te opmerkelijker is het dat hun collega’s bij de Bredase Avans-opleiding Werktuigbouwkunde met niet meer dan 28,65 uur per week toekunnen. Dat is minder dan de gemiddelde hbo-student aan zijn studie wijdt. (FG)

(Lijst met de studielast per Avans-opleiding, voorzover in 2004 en 2005 gepeild.)