Afgestudeerden Hbo-Rechten kunnen masters volgen in Maastricht

Studenten die de opleiding HBO-Rechten in Tilburg en Den Bosch afgerond hebben, kunnen rechtstreeks instromen in twee juridische masters van de Universiteit Maastricht.

De afgestudeerden moeten wel aan enkele voorwaarden voldoen. Zo moeten ze goede studieresultaten hebben behaald (minstens enkele zevens) en een minor aan de Juridische Faculteit in Maastricht gevolgd hebben. Ook beoordeelt de faculteit de afstudeerscriptie. Als dit allemaal op orde is kunnen de rechtenstudenten aanschuiven bij de eenjarige masters ‘Nederlands recht’ en ‘Arbeid, recht en gezondheid’.

Deze afspraken hebben de directie van de Juridische Hogeschool Avans-Fontys en de decaan van de Maastrichtse Juridische Faculteit afgelopen maandag met de ondertekening van een convenant vastgelegd. Dit is ‘landelijk baanbrekend’, zegt Sjoukje van der Haring, communicatiemedewerkster aan de Juridische Hogeschool.
Doorgaans moeten afgestudeerden hbo-rechten die naar de masteropleiding van een universiteit willen, eerst een schakelprogramma van minimaal een half jaar volgen. Of studenten krijgen vanaf het tweede jaar een verzwaarde opleiding om de overstap te kunnen maken, zoals de hogeschool en universiteit in Utrecht hebben afgesproken.

Van der Haring: ‘In Maastricht vonden ze het curriculum van de Juridische Hogeschool van een dermate hoog niveau, dat ze de doorstroommogelijkheid hebben gecreëerd.’ (GR)