Digitale vingerafdruk tegen diefstal van ideeën

Studenten van het Institute for Engineering en Design van de Hogeschool Utrecht kunnen hun werk voortaan beschermen door er een ‘digitale vingerafdruk’ op te laten zetten.
Voor tien euro mogen studenten die computerprogramma’s ontwerpen hun intellectuele eigendom online vastleggen bij File-reg. Het bureau kent de inhoud van de aangeboden documenten niet, maar zorgt er op afstand voor dat er na registratie niets meer ongemerkt aan veranderd kan worden. Dat biedt de eigenaar houvast bij een mogelijk conflict.

Directeur Hans Hoving van het Utrechtse instituut benadrukt dat het om een beperkt experiment gaat waaraan maar een deel van zijn 2500 studenten meedoet. Hij erkent dat de digitale vingerafdruk weinig meer is dan het datumstempel dat je bij de belastingdienst of de notaris kunt halen. ‘Maar voor mensen die voortdurend achter de computer zitten, is dit systeem veel handiger.’

Ingenieursvereniging Kivi-Niria sloot dit voorjaar al een overeenkomst met File-reg. Voor haar 2200 student-leden is de registratie gratis. (HC/HOP)