Eindhovense mbo’ers op locatie voorbereid op kunstacademie

Tweeëntwintig studenten van de Eindhovense School, het voormalige Grafisch Lyceum, volgen de vooropleiding van de AKV/St.Joost op de eigen locatie.

In het Philipsgebouw in Eindhoven, waar de mbo-instelling voor multimedia en communicatietechnologie tijdelijk is gevestigd, krijgen de studenten de komende achttien weken op elke dinsdag les van docenten van de Akademie voor Kunst en Vormgeving/St.Joost.
De vooropleiding ofwel Zaterdagacademie is twee jaar geleden gestart en bereidt studenten intensief voor op de bacheloropleiding Beeldende Kunst of Vormgeving. Twintig zaterdagen lang krijgen studenten in Den Bosch en Breda les.
Tot de vooropleiding in Eindhoven is besloten, omdat die in dit geval door de week moet plaatsvinden en daarvoor is geen ruimte op de academie.

De vierdejaarsstudenten van de Eindhovense School hebben drie jaar lang intensief achter de computer gezeten. ‘Van techniek weten ze veel’, zegt Rob Schouten, coördinator Zaterdagacademie. ‘Ze zijn erg resultaatgericht. We moeten ze terugbrengen naar oorspronkelijkheid en authenticiteit.’
Het monumentale Philipsgebouw staat centraal in de modules. De grote fabriekshal kan bijvoorbeeld decor zijn voor een naaktmodel. (CB)