Filmtijdschrift Skrien vol lof over afstudeerfilms St. Joost

Afstudeerfilms van studenten aan AKV/St.Joost in Breda steken met kop en schouders boven de rest uit. Dat schrijft filmtijdschrift Skrien.

Skrien bespreekt in het septembernummer ruim tachtig afstudeerfilms van verschillende kunstacademies. Daarin wordt de Akademie voor Kunst en Vormgeving/St.Joost de nieuwe toonaangevende academie voor audiovisuele vormgeving genoemd.
‘Stuk voor stuk krachtige, opmerkelijke en voor de Nederlandse filmcultuur zeer waardevolle films’, zo omschrijft het tijdschrift de films van onder meer Sandrijn van der Horst, Jeffrey Zagers, Simon Verheijden, Arash Tagarian en Ruud Terhaag.
Het zijn vooral de films waarin bijna niet gesproken wordt die indruk maken. Over de filmmakers zegt het blad: ‘als je dan ook nog kunt concluderen dat de beeldtaal van de studenten van St. Joost weldoordacht, uniek en veelzeggend is en ook nog van professionaliteit betuigt, mogen we gerust zeggen dat deze opleiding filmmakers aflevert die onze honger naar bijzondere beelden in de toekomst op treffende en zeer welkome wijze kan stillen.’

Andere kunstacademies in Nederland komen er veel minder goed van af. Over het werk van Willem de Kooning Academie in Rotterdam, zegt het blad, dat het beneden peil is en daarom het recenseren niet waard is. De filmmakers van de Academie voor Beeldende Vorming in Tilburg slaan volgens Skrien de plank volledig mis. En dat ligt niet aan de studenten, maar aan de onderwijsorganisatie en de docenten.

Voor de opleiding Animatie en Audiovisuele Vormgeving in Breda is het artikel een enorme opsteker. Coördinator René Bosma is er dan ook erg blij mee. ‘Het is een prachtige schouderklop. Het heeft een enthousiasmerende werking op de andere studenten. Onze opleidingen worden serieus genomen en dus ook studenten die hier afstuderen.’ (CB)