FNV-bestuurder uit raad Inholland

Henk van der Kolk is opgestapt als lid de raad van toezicht van Hogeschool Inholland. De directeur van FNV-Bondgenoten meldt in de Volkskrant dat hij zich niet kan vinden in de ‘haast automatische’ salarisverhoging van hbo-bestuurders, en in het bijzonder van Inholland-voorzitter Jos Elbers.

Uit een vorige week verschenen onderzoek van de Algemene Onderwijsbond (AOb) naar topsalarissen in het hbo, bleken collegevoorzitters van grote hogescholen bijna allemaal meer te verdienen dan premier Balkenende. Die krijgt per jaar ongeveer 130.000 euro. Inholland-baas Jos Elbers verdient met 227.000 euro bijna een ton meer.

Van der Kolk – in het verleden onderhandelaar van de AOb – zou al eerder hebben overwogen op te stappen bij Inholland, vanwege de vele klachten van studenten en docenten op de onderwijskwaliteit. Bij het hoge salaris van collegevoorzitter Elbers had hij in zijn rol van toezichthouder eerder kanttekeningen geplaatst, maar pas toen vorige week de lijst werd gepubliceerd en er een storm van kritiek opstak, trok de vakbondsman zijn conclusies. (TdO/HOP)