OU wil lesmateriaal gratis online plaatsen

De Open Universiteit wil al haar lesmateriaal gratis beschikbaar stellen via het internet. Scheidend bestuursvoorzitter Thijs Wöltgens liet dat vorige week weten bij de opening van het academisch jaar.

‘Het zou de overheid slechts twaalf miljoen euro per jaar kosten’, aldus Wöltgens. ‘Maar daar staat enorme winst tegenover, want de schaalvoordelen van de digitalisering van het onderwijs zouden maximaal worden benut. Bovendien is het beschikbaar stellen van kennis het beste bewijs dat we onszelf serieus nemen als we zeggen dat tenminste de helft van de beroepsbevolking moet kunnen werken en denken op hoger onderwijs niveau.’ Het liefst zou de sociaal-democraat zien dat het lesmateriaal van alle onderwijsinstellingen gratis online beschikbaar kwam.

Minister Van der Hoeven toonde zich aangenaam verrast over het voorstel van Wöltgens. Ze ziet een uitwerking van dergelijke plannen graag tegemoet. Het voorstel van Wöltgens is overigens niet nieuw: het gerenommeerde Massachusetts Institute of Technology (MIT) zet haar collegestof al vanaf 2001 op het net. (TdO/HOP)