Oud-student Marijn van Kreij wint NBKS Salonprijs

Marijn van Kreij, oud-student Beeldende Kunst aan de AKV/St.Joost in Breda, heeft de NBKS Salonprijs 2005 gewonnen.

De Salonprijs wordt jaarlijks uitgereikt door de Nieuwe Brabantse Kunststichting (NBKS). Aan de achtste editie van Salon namen tweeënvijftig Brabantse kunstenaars deel.
De winnaar krijgt de opdracht de NBKS-nieuwjaarkaart te ontwerpen en een geldprijs van duizend euro.

Volgens de jury voegt Van Kreij een nieuwe dimensie toe aan het begrip tekening. Zijn tekeningen verraste de jury, onder meer door de materiaalkeuze van de kunstenaar. ‘Hij durft het aan om op zo ongeveer het goedkoopste materiaal wat er is te tekenen, namelijk op landbouwplastic. Dit nietszeggende materiaal, dat normaliter wordt gebruikt om af te dekken of op te knoeien en vervolgens bij het grof vuil belandt, krijgt door de handen van Marijn van Kreij een compleet andere uitstraling; het levert een elegant beeld op’, aldus de jury

Het is niet de eerste keer dat de oud-student met zijn werk een prijs kreeg. In 2004 ontving hij de basisprijs van de Prix de Rome, een Nederlandse prijs voor kunstenaars en architecten tot 35 jaar.
Van Kreij deed in 2003 eindexamen in Breda en volgt nu een opleiding aan de Rijksacademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. (CB)