Rechtenstudenten winnen beroep bindend studieadvies

In beroep gaan loont. Drie eerstejaarsstudenten HBO-Rechten tekenden beroep aan tegen het negatief bindend studieadvies. Twee kregen gelijk en met de derde werd een schikking getroffen.

De zitting diende vanochtend bij het College van Beroep voor de Examens. De drie studenten hadden in het eerste jaar van de studie minder dan de voorgeschreven 52 studiepunten behaald. Zij kregen een negatief bindend studieadvies aan de broek en zouden de opleiding moeten verlaten.

Zij voerden tijdens de beroepszaak aan dat zij vorig schooljaar te maken hebben gehad met persoonlijke omstandigheden, waardoor zij de vereiste studiepunten niet hebben gehaald. Het beroepscollege accepteerde bij twee gevallen de motivatie van de studenten, die nu alsnog in het tweede jaar kunnen instromen.
De schikking bij de derde student houdt in dat hij komend half jaar in de gelegenheid wordt gesteld om alsnog een voldoendes te halen voor de ontbrekende tentamens, waarna hij in februari met het tweede jaar kan beginnen.

Ynette Walstock, secretaris van het beroepscollege, wil vanwege de privacy niet ingaan op de aard van de persoonlijke omstandigheden van de studenten.
De Juridische Hogeschool Avans-Fontys hanteert met 52 een relatief hoog aantal studiepunten dat in het eerste jaar gehaald moet worden. Veel opleidingen bij Avans Hogeschool eisen rond de 45 studiepunten. In het Onderwijs- en Examenreglement van Avans is vastgelegd dat het minimumaantal dertig en het maximum 45 is. (GR)