Rutte: ‘Hbo-onderzoek moet beroepsgericht zijn’

Onderzoek aan hogescholen moet primair gericht zijn op de innovatie van de beroepspraktijk. Het moet zich niet willen meten met de veel bredere wetenschappelijke taak van universiteiten. Met die boodschap opende staatssecretaris Rutte het hogeschooljaar bij Fontys.
Ruttes opmerking was duidelijk niet bedoeld als kritiek. De bewindsman roemde de inzet waarmee de één na grootste hogeschool werkt aan kwaliteitsverbeteringen. Het feit dat Fontys met zoveel enthousiasme promovendi werft en het opleidingsniveau van haar medewerkers bevordert, sluit immers naadloos aan bij de prestatieafspraken tussen het ministerie en het hbo dit voorjaar. Wel benadrukte hij dat het opleiden van promovendi in nauwe samenwerking met de universiteiten moet gebeuren.

Het belang van lectoraten en kenniskringen werd door Rutte nog eens onderstreept. ‘Door het aantal lectoraten in de komende jaren verder uit te breiden en door het realiseren van meer innovatieve projecten kunnen hogescholen zich steeds nadrukkelijker profileren als echt kennisnetwerk.’ (TdO/HOP)