Rutte wil waakzaamheid, maar geen islamofobie

Radicaliserende studenten moeten worden aangesproken op hun gedrag of desnoods worden aangegeven bij de AIVD. Maar universiteiten en hogescholen mogen hun open en internationale karakter beslist niet verliezen.
Dat zei staatssecretaris Rutte gisteren tijdens een bijeenkomst van de Studentenvereniging voor Internationale Betrekkingen (SIB) in Utrecht. Daar stond de vraag centraal of internationalisering van het hoger onderwijs niet op gespannen voet staat met de veiligheid. De instellingen zouden immers ongewild strategische kennis kunnen doorgeven en radicale moslims kunnen herbergen. De SIB verwees naar de aanslagen in Londen, gepleegd door islamitische studenten van de universiteit van Leeds. Overigens ging het hier niet om importstudenten, maar om Britten.

De staatssecretaris acht waakzaamheid geboden: ‘Op het moment dat je een medestudent ziet veranderen, is het misschien een idee dat je daar naar vraagt. Blijven praten met mensen is belangrijk. Als iemand echt raar gaat doen en bijvoorbeeld ineens alles wil weten over de heilige oorlog, dan moet dat zelfs worden doorgeven aan het bestuur. Dat moet die informatie dan aan de AIVD verstrekken. Misschien constateert men daar dan wel dat het gewoon een student is met een afwijkende belangstelling. Maar als die basiswaakzaamheid er is hoeft de internationalisering van het hoger onderwijs dus helemaal niet beperkt te worden.’

Voor alles wil Rutte voorkomen dat er hysterisch wordt gedaan over moslims. ‘Ongefundeerde islamofobie zou radicalisering juist in de hand kunnen werken. Meer dan 99 procent van de moslims heeft niets met radicalisme te maken. Ik ben er van overtuigd dat migranten Nederland sterker maken. Dat is altijd onze kracht geweest. Daarom vind ik het onbegrijpelijk dat Turkse afgestudeerden hier niet aan de bak komen, terwijl wij straks met een tekort aan hoogopgeleiden zitten. Die mensen zoeken hun heil daarom in Turkije, en onze investering lekt weg door dommigheid in het bedrijfsleven.’ (TdO/HOP)