Studentendelegatie wil kieslijsten

De verkiezingen voor de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR) kunnnen ‘een waar feest’ worden als men op lijsten met politieke programma’s kan stemmen. Dat schrijven Richard Blankenstein en Dennis van Nieuwenhuijzen, studentleden van de GMR, in een brief aan de kiescommissie. Ze willen dat het kiesreglement dat alsnog mogelijk maakt.
Het voorstel komt nadat een meerderheid van de medezeggenschapsraad zich vorige week uitsprak voor het stemmen op personen als uitgangspunt voor het op te stellen verkiezingsreglement. De studenten vinden echter dat toen het lijstenstelsel niet voldoende onder de aandacht is gekomen. Hoewel Blankenstein het lijstenstelsel als optie naar voren bracht, kwam alleen de de keuze tussen het personen- en het districtenstelsel in stemming. Dat ze toen niet meteen aan de bel hebben getrokken verklaren ze door ‘voortschrijdend inzicht’. Bij de voorbereiding van de campagne later in de week stootte het duo op positieve ervaringen met het lijstenstelsel aan de Hanze Hogeschool bij verkiezingen in mei van dit jaar.

Belangrijkste kenmerk van het lijstenstelsel is, dat de kandidaten zich groeperen rond verkiezingsprogramma’s. Net als bij de Nederlandse parlementaire verkiezingen gaan de stemmen op een lijsttrekker, als die voldoende stemmen voor een zetel heeft, over op de volgende kandidaten van de lijst. (FG)