Universiteit Leiden stelt selectieproeven uit

De Universiteit Leiden stelt haar experimenten met selectie aan de poort tot nader order uit. Ze zouden in september 2006 van start gaan.
De reden voor het uitstel is dat Leiden er nog niet in geslaagd is de selectiecriteria te formuleren die in het experiment getoetst moeten worden. ‘Het enige selectiecriterium dat we konden vinden, zijn de eindexamencijfers en dat is te weinig’, zegt rector-magnificus Breimer in universiteitsblad Mare.

De universiteit – in 2004 een van de grote aanjagers van het selectiedebat – was van plan om eerstejaarsstudenten van de opleidingen psychologie, geschiedenis, Italiaans, Frans, Duits en rechten in 2006 ‘voor spek en bonen’ te selecteren: ook degenen die niet door de selectie komen, zouden gewoon mogen instromen. Achteraf zou dan bekeken kunnen worden welke selectiecriteria deugden.

De Leidse instelling zou voor de experimenten met selectie een rijkssubsidie van ruim zes euroton ontvangen. De 21 experimenten aan andere hogescholen en universiteiten gaan vooralsnog door. (TdO/HOP)