Website Punt onthult vervolg strip Fokke & Sukke

‘Gelukkig is het internet almachtig, alwetend en nietsontziend’, reageerde een oplettende fan afgelopen vrijdagavond op de website van Fokke-&-Sukketekenaar Jean-Marc van Tol. En hij plaatste een link naar een bericht op de nieuwssite van Punt van drie jaar geleden. Daarmee verklapte hij het vervolg van aflevering 1 van een nieuwe internet-strip van Van Tol ‘Zwartboek InHolland’.

In 2002 fuseerden een aantal hogescholen in Diemen, Rotterdam, Alkmaar en Haarlem tot Hogeschool ‘InHolland’. De nieuwe combinatie zou zichzelf op de kaart zetten met een indringende campagne. Onderdeel daarvan waren twee getekende figuurtjes, die verdacht veel leken op Fokke en Sukke van de gelijknamige strip. Van Tol was eerder door InHolland benaderd om de echte Fokke en Sukke in te zetten voor de campagne. Dat ging niet door en bovendien werd de strip in de hogeschoolbladen van twee van de fuserende instellingen gestopt omdat er een nieuw blad ‘InDruk’ op stapel stond.
Van Tol stond met lege handen, voelde zich benadeeld, maar zag toch af van juridische stappen omdat hij InHolland op dat moment niet de daardoor gegenereerde gratis publiciteit gunde. Zijn commentaar: ‘Hun cartoons zijn niet grappig en schaden onze naam. En nu we ook niet meer in het blad verschijnen moeten 36000 studenten onze cartoons missen. Klungelig, amateuristisch en erg lullig, deze gang van zaken.’
Wel voor de rechter kwam de ontslagzaak van de hoofdredacteur van HKwadraat, het blad van de fusiepartner Hogeschool Haarlem. Bestuursvoorzitter Jos Elbers van InHolland had haar op staande voet ontslagen, omdat zij de tekenaar had geadviseerd juridische stappen tegen haar baas te ondernemen. De rechter vond het ontslag rechtmatig.

Van Tol vindt het nu tijd de geschiedenis opnieuw op te dissen. Onder het motto ‘In het kader van ouwe koeien’ publiceerde hij afgelopen vrijdag in getekenende vorm aflevering 1 van het waar gebeurde verhaal.
Onder de reactieknop begonnen zijn fans de nieuwe strip vrijwel onmiddellijk te becommentariëren en naar de vervolgafleveringen te gissen. Tot ene Francq het archiefbericht op de website van Punt ontdekte en zo verklapte hoe het verder zal gaan. Wordt vervolgd. (FG)