Avans krijgt expertisecentrum Veiligheid

Met de toekenning van drie lectoraten krijgt Avans een expertisecentrum op het gebied van veiligheid. De eerste in Nederland.

‘Veiligheid is een belangrijk domein in de maatschappij, daarvoor moeten mensen worden opgeleid’, zegt Dick te Boekhorst, directeur van de Academie voor Management en Bestuur in Den Bosch.
Omdat bij veiligheid ook de juridische en sociale aspecten horen, gaan drie academies hun krachten bundelen. De Academie voor Sociale Studies, Academie voor Management en Bestuur en de Juridische Hogeschool gaan intensief samenwerken in het expertisecentrum. De drie lectoren worden in de verschillende disciplines verworven.

De lectoraten gaan samen met docenten toegepast onderzoek doen, dat ten goede moet komen aan het onderwijs. Ook studenten worden erbij betrokken. Zij kunnen deelnemen aan onderzoeksprojecten of er stage lopen. Net als de andere lectoraten gaat het expertisecentrum samenwerken met externe instellingen als particuliere veiligheidsorganisaties, de grote steden in Brabant en volkshuisvesting. Ook moet er een minor ontwikkeld worden.

Te Boekhorst is opgetogen met de toekenning. ‘Het geeft de opleiding Integrale Veiligheid en de hogeschool meer smoel en inhoud.’ Wat hem betreft is in februari bekend wie de functie van lectoren gaan vervullen.’

Naast het lectoraat veiligheid heeft de Academie voor Management en Bestuur in samenwerking met de Academie voor Algemeen en Financieel Management in Breda toestemming gekregen een lector Human Resource Management aan te trekken. (CB)