Chinese instellingen willen Nederlandse studenten

Het Nederlandse hoger onderwijsd timmert al een aantal jaren stevig aan de weg in China. Maar de topinstituten uit dat land beginnen nu een tegenoffensief om Nederlandse studenten naar hun Engelstalige masterprogramma’s te lokken. Half november is er een grote voorlichtingsbijeenkomst in Leiden.

De CSCSE – de Chinese partner van internationaliseringsorganisatie Nuffic – verzorgt van 14 tot en met 16 november een voorlichtingsprogramma voor achttien grote Chinese universiteiten, waaronder de Peking University, de Shanghai University en de Fudan University. Delegaties van de instellingen zijn bovendien van plan de banden met Nederlandse universiteiten verder aan te halen.

De Rijksuniversiteit Groningen is wat samenwerking betreft al in een vergevorderd stadium: dit jaar is voor Chinese studenten een Dutch Studies Centre geopend aan de Fudan University. Omgekeerd moet op termijn ook een Chinese Studies Centre aan de RUG komen. Het Nederlandse programma in China richt zich op de politiek, economie, cultuur en geschiedenis van Nederland. Het Chinese programma in Groningen concentreert zich vooral op het moderne China. (TdO/HOP)