Drie TU’s in Times technologie top-100

De drie technische universiteiten in Nederland horen met hun technologische onderzoek bij de beste honderd universiteiten ter wereld. In de top-100 van The Times staat de TU Delft op een eervolle vijftiende plaats, zes plaatsen boven het Amerikaanse Harvard.

Eind deze maand publiceert het gereputeerde Times Higher Education Supplement voor de tweede maal zijn top-200 van beste universiteiten ter wereld. Die is samengesteld op basis van onder meer de oordelen van 2375 wetenschappers, die aangeven wat voor hun specifieke onderzoeksterrein de beste universiteit is.

Voorafgaand aan deze top-200 publiceert The Times de onderliggende vijf rankings op faculteitsniveau. In de top-100 van technologieopleidingen, door de redactie gedefinieerd als de belangrijkste ingenieursopleidingen inclusief ict, klimt Delft van positie 24 vorig jaar naar een eervolle vijftiende plaats. Twente stijgt van 75 naar 63 en Eindhoven daalt in de lijst van positie 68 naar 74.

In de top van de ranglijst bezetten het Amerikaanse Massachusetts Institute of Technology en Berkely de eerste en tweede plaats. Stanford University is van het erepodium verdrongen door de Indian Institutes of technology, vorig jaar al goed voor een vierde plaats. (HC/HOP)