‘Er zijn vrijdagmiddagen dat je minder verdient’

36 Techniekstudenten kregen vanmiddag uit handen van bestuursvoorzitter Harrie Koopman van Avans Hogeschool een cheque van 2500 euro uitgereikt. ‘Er zijn vrijdagmiddagen dat je minder verdient’, grapte Koopman.

De studenten ontvingen de cheque omdat ze als propedeusestudent de beste score hadden in het schooljaar 2004/2005. De Stichting Bevordering Hoger Onderwijs stelde de prijs – Pieken in Techniek – beschikbaar in de hoop door de positieve publiciteit meer studenten naar het technisch onderwijs te trekken.
Koopman gaf in zijn toespraak aan dat dit geen overbodige luxe is. ‘Dat er te weinig jongeren kiezen voor de techniek is een maatschappelijk probleem, niet alleen in Nederland, maar in heel Europa.’
Te weinig sexy, te weinig verdienen, te weinig geschikt voor vrouwen, is de gedachte. Maar dat zijn volgens Koopman vooroordelen. ‘Als je eenmaal aan zo’n studie begint, dan blijkt het hartstikke leuk’. Aan de lonen kan volgens hem wel wat verbeteren. ‘Daar ligt volgens mij de sleutel van de oplossing.’
De studenten, die voor de uitreiking met ouders, vrienden en vriendinnen in hun nette pak naar de hogeschool in Breda waren gekomen, reageerden verheugd. Annemiek Lampart, student Biologie & Medisch Laboratoriumonderzoek in Breda, weet nog niet wat ze met het geld gaat doen, maar ze is hartstikke blij met de erkenning. ‘Ik heb het al gebruikt voor de aanvraag van mijn stage.’ Koopman had in zijn toespraak ook al vermeld dat zo’n prijs niet alleen leuk is voor het geld, maar ook erg goed staat op je curriculum vitae.
Peter Klep, deeltijdstudent Technische Informatica uit Breda, heeft al wel een goede bestemming voor het geld in gedachte. ‘Mijn vrouw wordt binnenkort vijftig. Ik kan haar er nu mooi mee verrassen.’
Eén student was vanmiddag waarschijnlijk minder gelukkig. Hij was er niet bij, terwijl hij wel de prijs had gewonnen. Door een vergissing van de administratie was iemand anders aangemerkt als beste van dat studiejaar. Die kreeg vanmiddag de cheque uitgereikt. De eigenlijke winnaar, de Bossche Bouwkundestudent Teunis Tankens, krijgt het geldbedrag ook. De academie betaalt dit. Het was volgens de organisatie te laat om de fout op tijd te herstellen. (PM)

(Klik op foto voor vergroting.)

klik voor vergroting

Onder de winnaars waren acht meisjes. Vier daarvan waren van de opleiding Biologie & Medisch Laboratoriumonderzoek in Breda.