Filmcyclus moet oud en jong dichter bij elkaar brengen

Ouderen kosten meer, zijn passief en leven vooral in het verleden. Om met deze vooroordelen te breken start 26 oktober een filmcyclus over ‘Levenskunst en ouderdom’.

Met een tussenperiode van telkens twee weken zullen in de Verkadefabriek in Den Bosch vier films worden vertoond en besproken. Vier thema’s komen daarbij aan de orde: arbeid, verlies en dood, religie en levensbeschouwing en intimiteit en relaties. Centraal in elke film staan personen van verschillende generaties die de confrontatie met elkaar aangaan. De kijker ziet de weg van conflict tot begrip en respect.

Elke film wordt samen met filmdeskundigen besproken. Voor de studenten Social Work die onderzoek gaan doen voor het lectoraat Gerontologie is de cyclus verplicht.
De filmcyclus wordt georganiseerd door de landelijke ouderenorganisatie Unie KBO in Den Bosch, samen met het Soeterbeeck Programma van de Radboud Universiteit Nijmegen en het lectoraat Gerontologie van Avans Hogeschool. (MvH)