Gehandicapte student is blij met Rijswijk

Heb je een handicap? Ga naar de TH Rijswijk. Daar zijn studenten met een functiebeperking een stuk beter te spreken over hun hogeschool dan aan de Inholland-vestigingen van Haarlem, Diemen en Delft/Den Haag.
Dat blijkt uit cijfers in de Keuzegids Hoger Onderwijs van het expertisecentrum Choice, die deze week is verschenen. De TH Rijswijk krijgt van de gehandicapte studenten een mooie 7,1 terwijl de Inholland-vestigingen de treurige cijfers 5,6 en 5,8 scoren.

Choice baseert zich op de antwoorden van gehandicapte studenten in de landelijke studentenenquête. Omdat het aantal gehandicapte studenten niet groot is, zijn de cijfers berekend met de oordelen van de afgelopen twee jaar.

Gehandicapten zitten lang niet allemaal in een rolstoel. De helft van alle studenten met een functiebeperking heeft dyslexie (een leesstoornis) of dyscalculie (een rekenstoornis). Eenvijfde heeft psychische problemen of een chronische ziekte. Zij krijgen soms ten onrechte het verwijt lui of dom te zijn.
Aan de Artez-hogescholen voor de kunst weten de docenten het meeste begrip voor hen op te brengen; ze krijgen daar een acht voor. Bij Fontys in Tilburg en de Hogeschool Inholland in Delft en Den Haag vinden de gehandicapten hun docenten minder begripvol. Ze geven hun een 5,3 en een 5,9. (BB/HOP)

Waardering van gehandicapte studenten voor hogescholen:

hoogste:

Rijswijk THR: 7,1