Grondruil maakt weg vrij voor verbouwing kunstacademie

Het college van B&W van Den Bosch heeft ingestemd met een grondruil rond de kunstacademie tussen de gemeente en Avans. Dit maakt de weg vrij voor een verbouwing van de Bossche kunstacademie en de bouw van woningen op aanpalende terreinen.

De gemeente Den Bosch staat aan Avans Hogeschool twee stukken grond af (in totaal 600 vierkante meter) en krijgt daarvoor twee andere percelen (totaal 2000 vierkante meter). Daarbij betaalt de gemeente 500.000 euro aan Avans.
Met deze overeenkomst, die het stadsbestuur afgelopen dinsdag heeft goedgekeurd, komt een einde aan jarenlange onderhandelingen. ‘Wij hadden grond van de gemeente nodig en de gemeente had grond van ons nodig’, zegt Frans van Kalmthout van de Raad van Bestuur. De Raad van Toezicht van Avans heeft onlangs zijn fiat gegeven.

De hogeschool verwerft met de transactie een strook grond naast het kunstacademiegebouw (aan de zuidzijde), waardoor op die plek uitbreiding mogelijk is. Het perceel ernaast wordt eigendom van de gemeente, die dit doorverkoopt aan de BV Paleiskwartier. Op dit braakliggend terrein – naast het in aanbouw zijnde Prinsenhof – zal een complex van 180 woningen verrijzen.
Met de ruil heeft Avans tevens de gehele achterzijde van het terrein van de kunstacademie in bezit. In samenwerking met een projectontwikkelaar wil Van Kalmthout bezien of hier een woningcomplex gebouwd kan worden. ‘De opbrengsten hiervan hebben we nodig om het gebouw van de kunstacademie aan te pakken’, vertelt hij.

Het plan is om het achterste deel van het pand, waar de werkplaatsen zijn gevestigd, te slopen. De werkplaatsen komen dan elders in het gebouw. Ook moeten er ruimtes ingericht worden voor een academiegalerie, het lectoraat van Camiel van Winkel, de deeltijdopleiding, de Zaterdagacademie en de Tweede Fase Autonoom.
Verder is het de bedoeling dat onderdelen van het Bossche Centrum voor Beeldende Kunst (CBK) in de kunstacademie worden gehuisvest. (GR)