International Business and Languages is topper, PABO hekkensluiter

International Business and Languages in Den Bosch is een topper. Sommige andere Avans-opleidingen doen het minder goed in de studentenoordelen in de gisteren verschenen Elsevier. Zo is de PABO in Breda hekkensluiter.

De opleiding International Business and Languages (IBL) in Den Bosch staat met een 7 op de derde plaats van in totaal 12 opleidingen. In 2001 deelde IBL met een 6,8 de tweede plaats met drie andere opleidingen. Anno 2005 waarderen de studenten de mogelijkheid van studeren in het buitenland bijzonder goed. Over de roosters zijn zij minder tevreden.
Small Business and Retail Management (SBRM) in Breda doet het minder goed met een 6,4 op een negende plaats van de elf. Studenten zijn goed te spreken over de haalbaarheid van de hoofdfase en de kennismaking met de beroepspraktijk, maar geven onvoldoendes voor de communicatie met de studenten en de manier waarop met roosters wordt omgegaan. Van SBRM is geen vergelijkingsmateriaal van voorgaande jaren.

Fysiotherapie in Breda is een middenmoter: de opleiding bezet een gedeelde vijfde plaats van de tien opleidingen in het land. Studenten geven een 6,7. Zij zijn lovend over de kennismaking met de beroepspraktijk, maar zijn zeer negatief over de communicatie en het tijdsbestek van het verstrekken van de uitslag van tentamens en dergelijke. Ook hier is geen vergelijkingsmateriaal.
De Bredase PABO is in de Elsevier-ranking hekkensluiter. Met een 6,3, is het de laagste score van de 31 opleidingen. In het onderzoek van 2001 bungelde de PABO met een 6,4 al in de onderste regionen. Studenten zijn positief over de kennismaking met de beroepspraktijk, maar missen samenhang in het programma, vinden de bereikbaarheid van de docenten slecht en oordelen dat de hoorcolleges onder de maat zijn. De organisatie en communicatie zijn bar slecht, vinden de studenten. Toch is er nog hoop: in juni van dit jaar liet de accreditatiecommissie zich positief uit over de manier waarop de opleiding aan verbeteringen werkt.

Dat is ook nodig bij de opleidingen Sociaal Pedagogische Hulpverlening (SPH) in Breda en Den Bosch. Van de achttien opleidingen bezet SPH in Den Bosch een gedeelde elfde plaats, terwijl het ouder zusje uit Breda op een gedeelde vijftiende plek staat. Breda krijgt van de studenten een 6,5 en Den Bosch een 6,7. SPH in Breda stond in 2001 met een 6,7 met vijf andere op een gedeelde elfde plaats, van in totaal 19 opleidingen. Die in Den Bosch bestond toen nog niet. Omdat de Netherlands Quality Agency in juni een negatief advies heeft gegeven over de kwaliteit van de opleiding, komt deze vooralsnog niet in aanmerking om te worden geaccrediteerd. Als antwoord zijn extra maatregelen genomen om de opleiding te verbeteren.
De opleidingen Bestuurskunde in Den Bosch en HBO-Rechten in Tilburg en Den Bosch staan in de Elsevier-lijst beide op een eerste plaats, zoals Punt eerder meldde. (GR)