Lubbers voorzitter UAF

Oud-premier Ruud Lubbers is benoemd als voorzitter van de stichting voor Vluchteling-Studenten UAF. Per 1 juli volgt hij de huidige UAF-voorzitter Peter Baehr op.

Van 2001 tot 2005 was Lubbers Hoge Commissaris voor de Vluchtelingen van de Verenigde Naties. In deze functie zette hij zich in voor de bescherming en opvang van meer dan achttien miljoen vluchtelingen en ontheemden in de wereld. Hij gaf leiding aan de meer dan 6.000 medewerkers van de VN-organisatie die wereldwijd werkzaam zijn voor de UNHCR. Hij stapte gedwongen op bij de VN na beschuldigingen van seksuele intimidatie van een vrouwelijke medewerker.

De Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF is een particuliere, fondswervende organisatie die steun verleent aan hoger opgeleide asielzoekers en vluchtelingen bij hun studie en het zoeken naar werk. Op dit moment geeft het UAF ondersteuning aan meer dan 2.600 hoger opgeleide asielzoekers en vluchtelingen.

De organisatie is in 1948 opgericht op initiatief van alle Nederlandse universiteiten als reactie op de communistische inval in Tsjecho-Slowakije en de komst van veel Tsjecho-slowaakse intellectuelen naar Nederland. Het toenmalige ‘Universitair Asyl Fonds’ werd opgericht om gevluchte studenten in staat te stellen hun academische vorming in Nederland te voltooien. De steun die het UAF verleent, bestaat uit studiefinanciering, advies en begeleiding. Sinds de oprichting hebben vele duizenden vluchtelingen in Nederland met steun van het UAF gestudeerd. Onder hen Ayaan Hirsi Ali, de schrijver Kader Abdolah, de publicist en presentator Martin Simek, en oud-staatssecretaris Dzsingisz Gabor. (HC/HOP)