‘Nee’ leren zeggen

Net als haar studiegenoot Angelique Kroeze heeft ze ook moeite om in bepaalde situaties 'nee' te zeggen. Beide zijn naar de proefles gekomen, omdat ze hopen met de cursus meer zelfvertrouwen te krijgen. 'Ik kan daar wel constant tegen iedereen over klagen, maar daar heb je niets aan. Op een gegeven moment moet je daar iets aan doen', vindt Angelique.

Tijdens de training Rots en Water, die door medewerkers van de Geestelijke Gezondheidszorgs-Hertogenbosch wordt gegeven, leren studenten een weerbare houding aan te nemen en zich bewust te worden van wat ze uitstralen. Niet door middel van praten, maar door te doen. Want alleen door te ervaren, leer je meer vertrouwen te krijgen, zegt trainer Bregt Beijersbergen. De cursus is bedoeld voor studenten met faalangst.

De negen studenten die op de proefles in het dramalokaal F008 zijn afgekomen, beleven in iets meer dan een half uur wat de training inhoudt. Op blote voeten staan ze in een kring. Zonder schoenen en sokken is er beter contact met de grond dan op naaldhakken. De trainer vraagt de studenten een lage ademhaling aan te nemen en iets door de knieën zakken, want dat maakt ze zwaarder en dus weerbaarder. Om dat uit te proberen, moeten de deelnemers twee aan twee tegen elkaar aanduwen. Zo voelen ze zelf hoe stevig ze staan. Door de oefeningen leren studenten hun grenzen bewaken, contact met zichzelf te hebben en 'nee' te zeggen.

Het is geen verdedigingscursus, maar ook geen praatgroep, benadrukken de trainers. Behalve de fysieke spelletjes leren de studenten ook hoe ze op concrete situaties moeten reageren.We bieden ze verschillende keuzemogelijkheden aan', zegt Berende.

Met de linkervuist en linkervoet naar voren, de rechtervuist tegen de heup gedrukt, staan de studenten in de verdedigingshouding. 'Ga weg achterlijke zool', roept Bregt tegen zijn collega René Berende, die van geen wijken weet. 'Het gaat erom dat je niet alleen fysiek sterk staat, maar ook mentaal. Laat je dus niet afschrikken', legt Bregt de studenten uit.

Na afloop hebben zes studenten zich aangemeld voor de training Rots en water. Andere belangstellenden kunnen zich bij de decaan aanmelden. De cursus bestaat uit achtbijeenkomsten van twee uur. Vooralsnog wordt Rots en Water alleen in Den Bosch gegeven, maar is ook bedoeld voor Tilburgse en Bredase studenten. Wat de kosten bedragen is nog niet bekend. Van de deelnemers wordt in ieder geval een eigen bijdrage verwacht. (CB)