Oud-minister Ritzen brandt Rutte af

Staatssecretaris Mark Rutte is ‘een cynicus, een carrièrepoliticus, die het niet zo veel kan schelen waar hij zit en wat hij doet, zolang het maar voldoende draagvlak heeft in zijn eigen partij’. Was getekend: Jo Ritzen, collegevoorzitter van de Universiteit Maastricht en voormalig minister van onderwijs.
Hartgrondig vloekend gaf hij zijn mening over Rutte in het blad ‘Schooljournaal’ van onderwijsbond CNV. ‘Hij zegt echt de verkeerde dingen. Wij, bestuurders en hoogleraren, voelen ons absoluut niet gesteund door die man. Zegt hij opeens dat er geen Begeisterung is! Kom eens kijken hier! Het stikt van de Begeisterung!’

Het steekt Ritzen dat er nog altijd op onderwijs wordt bezuinigd. ‘Het is wat overdreven om een vergelijking te trekken met ontwikkelingslanden, maar daarvoor is de regel van de Wereldbank dat onderwijs en gezondheidszorg niet hoeven bij te dragen aan bezuinigingsrondes. Zoiets zou in Nederland ook moeten.’

Ritzen heeft tijdens zijn eigen ministerschap ook behoorlijk bezuinigd. Maar dat was wat anders, stelt hij. ‘Kijk, toen ik aantrad in 1989 hadden we een financieringstekort van acht procent en vond ik bezuinigingen op onder meer studiefinanciering niet meer dan terecht. Het rare is dat die bezuinigingen zijn dóórgegaan, ook in de economische hoogtijdagen tussen 1999 en 2002. Schrijnend, want bij onderwijs gaat het om verlies op de lange termijn.’ (BB/HOP)