Regionaal steunpunt techniek geopend aan de Pabo in Breda

Met een miniconferentie is afgelopen woensdag het Regionaal Steunpunt Techniek West-Brabant geopend. Het steunpunt ondersteunt basisscholen in de regio op het gebied van techniek.

Taken van het Regionaal Steunpunt zijn onder andere demonstratie en distributie van lesmateriaal, werving van scholen en het creëren van netwerken met bedrijven in de regio. In het steunpunt werken Centrum Onderwijsontwikkeling en de Academie voor Pedagogisch Onderwijs van Avans hogeschool samen met Edux Onderwijsadviseurs, Index Technocentrum en het Regionaal Netwerk Techniek Basisonderwijs. Het is gevestigd in het gebouw van de Pabo in Breda en wordt geleid door Ad Gulickx van het Centrum Onderwijsontwikkeling.

De miniconferentie was de afsluiting van het provinciaal project Verbreding Techniek Basisonderwijs (VTB). Doel van het project is dat basisscholen in de regio techniek een plek geven in het onderwijs. Niet als apart vak maar als aandachtsgebied binnen bestaande vakken. Door kinderen al vroeg vertrouwd te maken met techniek is de kans groter dat ze later voor een baan in de technische sector kiezen, is een van de uitgangspunten van het project.
De scholen werden tijdens het project ondersteund door het Centrum Onderwijsontwikkeling. Het Handboek Implementatie Techniek Primair Onderwijs is het resultaat van het VTB-project. (SW)

Meer info: www.programmavtb.nl