Rutte presenteert Avans de rekening: 20 miljoen

Staatssecretaris Rutte heeft het advies van de commissie Schutte grotendeels overgenomen: hij vordert ruim 20 miljoen euro aan ’teveel ontvangen’ overheidsbekostiging van Avans Hogeschool terug. De claim, die gisteren bij de hogeschool binnenkwam, is de nasleep van de bekostigingsaffaire die in 2001 begon.

De vordering is nog ‘voorlopig’. Dat houdt in dat Avans Hogeschool tot 21 oktober de gelegenheid krijgt te reageren.
De Raad van Bestuur zal dat zeker doen. Van meet af aan heeft bestuursvoorzitter Harry Koopman zich met kracht verzet tegen het verwijt dat de toenmalige Hogeschool Brabant zich verrijkt zou hebben door gesjoemel met de inschrijvingen.

Rutte op zijn beurt lijkt zeker van zijn zaak: eerder heeft hij aangekondigd af te zien van claims die juridisch lastig waar te maken zijn. Wanneer de staatssecretaris de vordering doorzet, zal Avans in hoger beroep gaan. Koopman heeft bij herhaling aangekondigd desnoods tot de Raad van State door te procederen. (FG)