Student publiceert boek over geschiedenis Zeeuwse vesting

‘Zeeuwse vesting in vredestijd’. Zo heet het boek van Dennis van Nieuwenhuijzen, vierdejaarsstudent Maatschappelijk Werk en Dienstverlening in Den Bosch. Begin november ligt het in de winkel.

In zijn boek beschrijft Van Nieuwenhuijzen het ontstaan van de vestingwerken bij Terneuzen in 1833 tot aan de opheffing van de vestingstatus in 1920. De zuidelijke Nederlanden, het huidige België, hadden zich in 1830 afgescheiden van het Noorden en maakte aanspraak op het gebied Zeeuws-Vlaanderen. De vesting moest dit gebied beschermen en de vaarweg naar Antwerpen en Gent controleren. Bij oorlog konden ze de poort dichtgooien.

Vier jaar is de student ermee bezig geweest. Voor zijn bronnenonderzoek reisde hij naar Den Bosch, Haarlem, Den Haag, Brussel en Parijs. ‘De puzzelstukjes lagen op wel 101 verschillende plaatsen. Het is de sport om ze op te sporen. Het is ongelofelijk, maar in Parijs ligt er een schat aan informatie over Nederlandse vestingwerken’, zegt Van Nieuwenhuijzen.

Hij is geboren in Zeeuws-Vlaanderen, een streek die op veel plaatsen de restanten herbergt van de eeuwenlange strijd tussen de zuidelijke Nederlanden en Zeeuws- Vlaanderen. Als kind was hij bijzonder geïnteresseerd in de zandhopen in het landschap. ‘Op die bulten hadden ooit forten gestaan, dat boeide mij enorm.’ Uiteindelijk inspireerde de geschiedenis van zijn streek tot het schrijven van een boek.
In de praktijk leerde de student bronnen interpreteren. Hij deed cursussen oude handschriften lezen. En hij schrijft historische artikelen voor onder andere de Stichting Menno van Coehoorn, een stichting ter behoud van Nederlandse verdedigingswerken.
Momenteel is Van Nieuwenhuijzen met zijn tweede boek bezig over het verval van de Nederlandse Republiek in de achttiende eeuw.

‘Zeeuwse vesting in vredestijd’ telt 80 pagina’s en is voorzien van illustraties en kaartmateriaal. Begin november is het voor 14,95 euro in de winkel te koop, maar het boek is ook te bestellen bij uitgeverij Free Musketeers vof, Van Hamelstraat 67, 3762 JB Soest. (CB)