Tilburgse Kinderuniversiteit overvol

College krijgen van echte professoren. Daar hoeven kinderen in Tilburg niet voor te wachten tot de leeftijd waarop ze brommer of auto mogen rijden. Maandag start de eerste cyclus van de Kinderuniversiteit aan de Universiteit van Tilburg, die helemaal is volgeboekt.

De cyclus bestaat uit zes maandagmiddagen. Hoogleraren uit diverse vakgebieden treden op. Maandag aanstaande gaat het over spijt in een college door de psycholoog Zeelenberg. Andere colleges de komende weken: ‘Olifanten’ door de econoom Erwin Bulte, ‘Kinderboeken’ door de letterkundige Helma van Lierop, ‘Slachtoffers’ door de psycholoog Marc Groenhuijsen, ‘Mobieltjes’ door de econoom Eric van Damme en ‘Aap/mens’ door de filosoof Raymond Corbey.

Kinderen die vier van de zes colleges hebben gevolgd krijgen aan het einde van de cyclus een diploma uitgereikt door de rector-magnificus.
De toegang tot de colleges is gratis. Ouders mogen niet mee naar binnen. In een belendende zaal kunnen ze het college wel volgen via een videoscherm.

Het idee van de Kinderuniversiteit is al eerder gerealiseerd aan andere Europese universiteiten. De Tilburgse universiteit heeft de Nederlandse primeur. (FG)