Angel uit ‘Kennis in Kaart’

De omstreden tabel over de kwaliteit van opleidingen van hogescholen en universiteiten zal niet meer worden opgenomen in de volgende editie van Kennis in Kaart, het rapport waarin het ministerie de prestaties van het hoger onderwijs op een rijtje zet.

In een interview met het Hoger Onderwijs Persbureau bevestigt staatssecretaris Rutte dat een overzicht van excellente visitatiescores niet langer kan worden gemaakt nu het onderwijs in het accreditatiestelsel alleen nog op basiskwaliteit wordt beoordeeld. Het belang van een goede studiekeuzesite wordt er volgens hem alleen maar groter op.

Overigens ‘baalt’ de staatssecretaris ervan dat een flink aantal universitaire opleidingen niet voor 2009 geaccrediteerd zal zijn. De universiteiten werken met maar één visitatieclub, die te weinig deskundigen kan strikken voor het vele werk. De opleidingen krijgen respijt, tenzij accreditatieorganisatie NVAO vermoedt dat ze ondermaats presteren. Rutte: ‘Die moeten in 2009 uit het systeem zijn gefilterd.’ (HC,TdO/HOP)

(Het interview met Rutte is in zijn geheel te lezen in de papieren editie van Punt die vandaag verschijnt.)