Collegevoorzitter Christelijke Hogeschool: ‘Morele overwinning’

Bert Vroon, voorzitter van het College van Bestuur van de Christelijke Hogeschool Nederland, viert een ‘morele overwinning’. Zo kijkt hij aan tegen de uitspraak van de rechtbank Leeuwarden waarin een claim aan het adres van de CHN van de kant van het ministerie ter grootte van 8,3 ton onderuit is gehaald. Hij hoopt dat het dossier van de ‘hbo-fraude’ kan worden gesloten.

Het vonnis van de rechtbank zet een forse streep door een belangrijk deel van de argumentatie van het rapport Schutte. Met dat advies in de hand wil staatssecretaris Rutte bijna 100 miljoen euro overheidsbekostiging terughalen bij hogescholen, universiteiten en scholen voor middelbaar beroepsonderwijs. Volgens het rapport zouden de instellingen dat geld ten onrechte hebben verkregen door gesjoemel met inschrijvingen.
Veel hogescholen, waaronder Avans Hogeschool, hebben zich tegen de claims teweer gesteld. De CHN bracht als eerste haar bezwaar voor de rechter en werd deze week in het gelijk gesteld.

In reactie op het vonnis heeft Rutte laten weten hoger beroep te overwegen bij de Raad van State. Vroon hoopt dat hij daarvan afziet. Tegenover de hogeronderwijssite Scienceguide verklaart hij: ‘Wat ik zo jammer vind, is dat deze “fraudezaak” nu al ruim drie jaar loopt en twee partijen met een gezamenlijk belang daarbij betrokken zijn: OCW en het hbo. Men had over de multi-interpretabele regels van OCW toch om de tafel kunnen gaan zitten en met elkaar de zaak tot een conclusie voeren. Ik heb het dan niet over de onmiskenbare fraude-aspecten. Maar OCW heeft vanaf het begin deze kwestie als een probleem van de hogescholen aangemerkt en het bij ons gelegd. Daarbij ging het alleen maar om procedures en kregen wij last van verdachtmakingen.’

Rutte heeft bij herhaling verkondigd dat hij niet van plan is ellenlange procedures te gaan voeren als claims juridisch problematisch zouden blijken te zijn. (FG)