De straat op voor de PvdA

Campagne voeren voor de PvdA. Dat staat Femke Wittebol, tweedejaarsstudente Bestuurskunde in Den Bosch de komende tijd te wachten. Zij gaat 3 december de straat op.

Wittebol heeft politieke ambities en staat tijdens de gemeenteraadsverkiezingen in maart op de lijst van de PvdA in Den Bosch. Op nummer achttien, een onverkiesbare plaats, maar daar heeft ze bewust voor gekozen. ‘Ik wil nog niet in de raad, omdat ik te druk ben met mijn studie.’
Ze gaat zich het komende halfjaar bezighouden met de campagne voor de PvdA, over bijvoorbeeld de boodschap die de partij wil uitdragen in Den Bosch. Zaterdag 3 december gaat ze met partijgenoten de straat op met de vraag wat er in Den Bosch moet worden veranderd. ‘In plaats van het verlanglijstje voor Sinterklaas, maken we een verlanglijstje voor de politiek.’ Ook gaat ze de wijk in om mensen ervan te overtuigen dat ze naar de stembus moeten.

Ook Yasin Torunoglu, vierdejaarsstudent International Business and Languages in Den Bosch, wil in de gemeentepolitiek, maar dan in Eindhoven. Hoewel hij op de 27ste plaats staat op de verkiezingslijst van de PvdA, probeert hij toch in de gemeenteraad te komen. Hij gaat voor de voorkeurstemmen. ‘Als ik tussen de 450 en 500 stemmen haal, kom ik in de raad.’ Als Torunoglu als raadslid wordt gekozen, wil hij onder andere meer culturele activiteiten voor jongeren. ‘Het uitgaansleven in Eindhoven is prima, maar daar heb je het dan ook mee gehad.’

De Avans-studenten zijn rijk vertegenwoordigd tijdens de gemeenteraadsverkiezingen. Want behalve Wittebol en Torunglu, heeft derdejaarsstudente Bestuurskunde Nihan Iskenderkaptanoglu zich verkiesbaar gesteld. Zij is kandidaat voor de PvdA in Tilburg. Ze staat op de zevende plaats en maakt grote kans als raadslid te worden gekozen. (CB)