Experimenteren tijdens de Wetenschap- en Techniekweek

Kaas maken van melk en azijn, een brug bouwen van spaghetti of een gasvlam in je hand houden. Het kan deze week tijdens de Wetenschap- en Techniekweek op de locaties van Avans in Tilburg en Breda. Bij de technische academies doen middelbare scholieren proefjes en maken ze kennis met techniek.

Tweedejaarsstudent Elektrotechniek Tom de Brouwer is de projectleider van de week bij ATM. ‘Het is belangrijk dat scholieren kennismaken met techniek. Sommigen weten niet wat het inhoudt of wat ze ermee kunnen. Door de proefjes krijgen ze meer besef van waar je allemaal aan moet denken als je een technisch beroep hebt.’
Michelle Gouka van het Frencken College vindt het wel leuk om te experimenteren, maar zal niet voor techniek kiezen. ‘Ik vind het wel interessant wat ze hier doen, maar zelf heb ik er niet veel mee. Ik weet al dat ik hotelmanager wil worden’, vertelt ze terwijl ze bezig is met kaas maken. ‘Je moet wel proeven hè’, moedigen haar vriendinnen uit 3 havo haar aan. Uiteindelijk durft ze. ‘Iew, het smaakt zuur.’, zegt Gouka met een vertrokken gezicht. Haar vriendinnen kijken lachend toe, maar nemen zelf geen hapje meer.
Een paar gangen verder is een andere groep scholieren bezig met experimenten bij de Academie voor de Technologie van Gezondheid en Milieu (ATGM). Vooral de proef met de naam ‘gasexplosie in de hand’ is erg populair. ‘We voegen aardgas bij een zeepmengsel dat scholieren in hun hand houden. Daardoor ontstaat er een steekvlam. Ze voelen geen pijn, omdat hun handen nat zijn’, legt derdejaarsstudent Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek Jeroen Nooijens uit. ‘Niet iedereen durft, maar nadat ze het anderen hebben zien doen, willen ze zich meestal niet laten kennen.’
Havo-scholier Jasper Bol is niet bang uitgevallen en houdt zonder aarzelen de vlam vast. ‘Echt raar dat je dat gewoon in je hand kunt houden. Misschien kies ik wel voor het profiel Natuur & Techniek. Ik krijg hier een goed inzicht van wat er te doen is en het lijkt me wel leuk.’ (MvD)