Hoogopgeleide vrouwen: ‘Boeken belangrijker dan seks’

Hoog opgeleide, geëmancipeerde vrouwen houden meer van hun werk en hun boeken dan van seks. Dat concludeert het feministische maandblad Opzij uit de resultaten van een lezersonderzoek.

Op de vraag ‘Ik kan me geen leven voorstellen zonder…’ antwoordt vier op de vijf Opzij-lezeressen ‘mijn vrienden’ en ‘boeken’. Twee op de drie kan niet buiten betaald werk. Seks is daarentegen een stuk minder populair en komt maar in 38 procent van de antwoorden voor. Daarmee staat seks op nummer negen in de top 10, nog net boven de tuin, waar een derde van de lezeressen kennelijk niet buiten kan.

Bij de doorsneevrouw komt seks op de zevende plaats en werk pas op de elfde. Dat meldde eerder dit jaar Sanoma, uitgever van bladen als Libelle en Viva. Sanoma had lezersonderzoek gedaan naar de belevingswereld van ‘de’ Nederlandse vrouw. De Opzij-redactie kon zich niet voorstellen dat haar lezeressen dezelfde antwoorden zouden geven en hield haar eigen enquête.

Van de Opzij-abonnees heeft tachtig procent een hbo- of universitaire opleiding achter de rug. Het onderzoek is verricht onder lezeressen tussen de achttien en vijfenzestig jaar. (BB/HOP)