Hoogopgeleiden vaker bang

Hoe slimmer, hoe banger? Vwo’ers en universitaire studenten voelen zich in ieder geval vaker bedreigd dan andere jongeren. Scholieren van het vmbo kennen de minste angst.

‘Zijn er situaties waarin je je onveilig of bedreigd voelt?’, vroegen onderzoekers van VNU Exibitions aan vierhonderd jongeren tussen de dertien en dertig jaar. Meer dan vier op de vijf vwo’ers en studenten aan de universiteit antwoordde ‘ja’ op die vraag. Onder hbo-studenten regeert de angst minder sterk, maar nog altijd antwoordde bijna zeven op de tien instemmend. Van de havisten is driekwart wel eens bang.

Gemiddeld loopt 73,7 procent van de jongeren met gevoelens van onveiligheid rond. Vier jaar geleden was dat nog maar 43,5 procent, beweren de onderzoekers van VNU Exibitions. Zij hielden hun enquête ter gelegenheid van de vakbeurs Integrale Veiligheid, deze week in de Jaarbeurs van Utrecht. (BB/HOP)