HVA heropent stiltekamer

De stilteruimte in het hoofdgebouw van de Hogeschool van Amsterdam is weer open. De kelderkamer – die vrijwel uitsluitend werd gebruikt door islamitische studenten – werd een half jaar geleden gesloten.
Dat meldt hogeschoolblad Havana. De stilteruimte was de afgelopen jaren voortdurend een bron van conflict tussen islamitische studenten en het HvA-bestuur. Zo werd de ruimte aan scherper toezicht onderworpen nadat er fundamentalistische lectuur in de kamer zou zijn aangetroffen. Dit voorjaar kregen de studenten het met het bestuur aan de stok over een gordijn dat als scheidingswand tussen mannen en vrouwen moest functioneren. Daarop werd de ruimte gesloten en weken de islamitische studenten uit naar een plek onder de trap.
De Hogeschool van Amsterdam heeft de stilteruimte altijd bedoeld voor algemeen gebruik.

Kennelijk ligt de kwestie nog steeds erg gevoelig. Collegelid Jeroen Knigge wilde alleen nader commentaar geven op voorwaarde dat hij de tekst van dit hele bericht naar eigen goeddunken mocht wijzigen. (TdO/HOP)